Teknikpapirer for Traktor

Traktorkørekort:

Med et traktor kørekort må du fører traktor og motor-redskaber f.eks. skårlægger, mejetærsker, gummiged mv.

Kontrol før kørsel:

Styretøjet, dæk, bremser, lygter, reflekser, signalhorn, ruder, visker og vasker, spejle og evt. påhæng

Styrtøj:

Styretøjet skal kunne drejes let, hurtigt og sikkert.

Let = Drejes fra yder stilling til yderstilling uden hårde punkter og mislyde

Hurtigt = Intet, eller så lidt ratslør som muligt.

Sikkert = hvis styretøjet er selvoprettende, skal det virke, og alle forbindelser er sikret mod adskillelse med split/lås

Der findes 3 slags styretøj:

  1. Tandstangsstyrtøj (ingen ratslør) sidder på biler
  2. Snekkestyrtøj ( op til 5 cm. ratslør)(med hjælpestyring)
  3. Fuldt hydraulisk styretøj ( op til 5 cm ratslør)

Ratslør: det stykke vej rattet kan drejes, uden at hjulene følger med

Måling af ratslør:

  1. Hjulene stilles i ligeud stilling
  2. Drej rattet til venstre til hjulet lige præcist følger med.
  3. Sæt din finger ud for et fast punkt (evt. blinklys kontakt)
  4. Drej rattet til højre, til hjulet lige præcist følger med
  5. Mål afstanden mellem de to punkter = ratslør Max 5 cm

Servostyring er et hjælpemiddel, som findes på de fleste traktorer, det gør at man ikke skal bruge så mange kræfter for at dreje rattet. Er der servostyring, skal der være nok hydraulisk olie styretøj og motoren skal være startet på traktoren, skal motoren være startet når der måles ratslør.

Dæk:

Dæk må ikke være rådne eller revnede, det må ikke være slidt så meget at gummiet er slidt væk.

Visker og vasker:

Front ruden skal være forsynet med visker og vasker, så man til enhver tid kan skabe frit udsyn. Viskeren skal kunne gøre ruden ren med et slag.

Ruder:

Ruderne må ikke være ridset eller have revner.

Bremser:

Traktoren skal være forsynet med en:

Drift bremse (fodbremse)

Parkeringsbremse(håndbremse)

Nødbremse

Drift bremsen skal være virksom, hurtig og sikker.

Virksom= bremser første gang, (må ikke pumpes, eller fjedre= luft i olien)

Hurtig = kunne standse traktoren under alle hastigheder og belæsninger på max. 11,5 meter ved 30 km/t.

Sikker = må ikke hugge eller trække til siden

Pedalen skal være riflet, eller belagt med gummi, og de 2 bremser låst sammen ved kørsel på vej

Fodbremsen skal have en frigang på ca 1 cm. Den må højest kunne trædes 2/3 ned, og skal så være hård og fast.

Parkeringsbremsen Håndbremsen skal være mekanisk (stålwire, stænger), den må ikke kunne trækkes i sidste hak, normalt 3 til 5 klik. Den er forsynet med en lås så den kan låses i spændt stand.

Håndbremsen kan holde traktoren på en 12 % hældning med fuldt læs. På instrumentbrættet er der en rød kontrollampe for spændt håndbremse.

Nødbremsen Kan være håndbremsen hvis fodbremsen svigter.

Kan være drift bremsen, hvis den ene kreds svigter og den anden kreds stadig kan bremse, når bremsepedalerne er låst sammen.

Spejle:

Der skal være et førerspejl, og to sidespejle, så man sikrer sig fuldt udsyn bagud.

Horn:

Skal være en klart lydende tone, må gerne være flertonet, men alle toner skal lyde på samme tid.

Lyset:

Foran: Positionslys, nærlys, evt. fjernlys.

Bagpå: Baglys, stoplys, reflekser, og hvis traktoren er indregistreret, skal der værre nummerpladelys.

Lys på vognen: Det samme som bagpå traktoren, dog skal de små røde reflekser være trekantede.

Positionslys: Skal kunne ses i en afstand af mindst 300 meter. Farven er hvid.

Nærlys: Skal oplyse vejen mindst 30 meter frem, skal have et fald på 1 % (1 cm. pr. meter ) for ikke at blænde andre. Nærlyset er asymmetrisk, hvilket vil sige, at det lyser længere frem i højre side. (for at fange cykler og fodgængere) .

Kontrol af fald på nærlys: stil dig foran lygten, og find skellet mellem lys og mørke, gå ti skridt ud, og skellet skal være faldt ca. 10 cm.

Fjernlys: Skal oplyse vejen mindst 100 meter frem, må gerne kunne blænde, men må ikke bruges til at blænde med. Fjernlyset skal have en blå kontrollampe på instrumentbrættet.

Baglys: Rødt, og kan ses i en afstand af 300 meter.

Stoplys: Rødt, skal lyse væsentlig stærkere end baglyset, så der ikke er tvivl om hvilket lys der er tændt.

Nummerpladelys: Skal være hvidt, og oplyse nummerpladen, så den kan aflæses på 20 meters afstand. Det skal være afskærmet, så det ikke blænder bagud

Reflekser:

Foran: hvide reflekser

Bagpå: røde reflekser, som ikke må være trekantede, da små trekantede reflekser kun sidder på påhængskøretøjer.

Bagpå skal der desuden sidde den store orange trekant som viser at det er et langsomtkørende køretøj.

På siden: Gule reflekser hvis køretøjet er mere end 6 meter langt

Blinklys: Der skal være mindst 2 men normalt 4, skal kunne ses fra alle vinkler, når man er ude på siden af køretøjet.

Farven er gul, de skal blinke mellem 60 og 120 gange i minuttet, normalt 90, der skal være lige langt mellem lys og mørke, lyset skal være så kraftigt at det kan ses i kraftig sollys.

Inde i traktoren er der grøn kontrollampe og lyd, der indikerer at man blinker.

Skifter blinkehastigheden fra det normale til det dobbelte, er der sprunget en pære.

Tavler:

God oversigt findes på: www.bedrebilist.dk